Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Bruna, Dick --- Huf, Paul --- 655.534 --- 82-93 --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Stofomslag. Cover. Boekomslag --- Exhibitions
Choose an application
Filosoferen met kinderen stimuleert het zelfstandig denken van kinderen, maakt ze mondig en leert hen luisteren naar argumenten van anderen. In het verleden filosfeerde men vooral met functionele verhalen, verhalen speciaal geschreven om ermee te filosoferen. Kinderboeken zijn de laatste jaren minder moraliserend, eerder beschouwend, suggestief, een dialoog uitlokkend. Ze nodigen uit tot nadenken en stimuleren het filosoferen. Dit boek wil een inspiratiebron zijn voor al wie kinder- en jeugdliteratuur op een filosofische manier wil gebruiken: ouders, leerkrachten en begeleiders. Het boek heeft geen literaire of filosofische pretentie. Uit 36 gekozen fragmenten werden een à twee thema's (als woede, dood, pesten, het begin, geluk) gekozen op basis van hun filosofisch potentioneel. Ze zijn min of meer gerangschikt van voorlezen naar zelf lezen. Na een korte filosofische oriëntatie volgt een rijtje filosofisch discussievragen gevolgd door een opdracht voor kinderen. De inhoud vermeldt het fragment, uit welk boek het afkomstig is en het thema. Tot slot een bibliografie van de gebruikte boeken en verwijzingen naar filosofische vakliteratuur. Dit werkboek, bedoeld voor iedereen die met kinderen bezig is, kan binnen elk kader van leesbevordering, reflectie en dialoog gebruikt worden. Dit boek is ook bedoeld om kinderen te prikkelen het hele kinderboek te lezen.
Didactics of philosophy --- Children's literature. Juvenile literature --- Psychological study of literature --- toegepaste filosofie --- didactiek --- filosofie --- SO (secundair onderwijs) --- kleuteronderwijs --- leesbevordering --- jeugdliteratuur --- filosoferen met kinderen --- lager onderwijs --- Filosoferen met kinderen --- Jeugdliteratuur --- Werken met jeugdboeken --- Filosofie --- Filosofie in de jeugdliteratuur. --- Kinderen. --- 82-93 --- Lezen --- 060 Filosofie --- 663 Jeugd --- Leesbevordering --- 433.9 --- 433.75 --- 478.9 --- 101 --- Kinderen --- 434.8 --- Jeugdliteratuur; creatieve verwerking --- D30034.jpg --- filosoferen: kinderen --- kinderopvoeding --- leerlingen --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- jokken, sinterklaas, zakgeld, overige onderwerpen --- Activiteiten met het jeugdboek --- Overige vormingsgebieden --- 1 --- 37 --- 371.21 --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Choose an application
"De verbeelder verbeeld(t) is opzettelijk actief en passief: de kunstenaar aan het werk en het werk van de kunstenaar. Beelden van een elftal eigentijdse kunstenaars omkaderen in dit boek 35 korte hoofdstukken over verbeelding en in beeld brengen. De omslagillustratie van Thé Tjong-King visualiseert dit thema meteen al: de kunstenaar manipuleert de werkelijkheid terwijl hij die ogenschijnlijk waarheidsgetrouw weergeeft. De verbeelder verbeeld(t) is een vervolg op De verbeelders (2014) van Saskia de Bodt en werd geschreven door auteurs die allen als expert gelden op hun eigen vakgebied. Door al lezend met hen te kijken naar beeldmateriaal uit heden en verleden, worden we letterlijk meegevoerd naar het creatieve proces van de kunstenaar. Ook de speciaal voor De verbeelder verbeeld(t) gemaakte illustraties dragen hiertoe bij: zien we wel wat we bij eerste oogopslag menen te zien?"
Graphics industry --- Painting --- Graphic arts --- illustrations [layout features] --- illustraties --- MAD-faculty 18 --- boekillustratie --- kunst en filosofie --- creativiteit --- kunst en cultuur --- 82-93 --- 76:655.5 <492> --- 655.41 <492> --- 09 <082 DE BODT, SASKIA> --- Handschriften. Oude en merkwaardige drukken. Curiosa--Feestbundels. Festschriften--DE BODT, SASKIA. --- 655.41 <492> Publishing in general. Publishing houses. Publishers--Nederland --- 655.41 <492> Uitgeverij--algemeen--Nederland --- Publishing in general. Publishing houses. Publishers--Nederland --- Uitgeverij--algemeen--Nederland --- 76:655.5 <492> Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst-:-Geïllustreerde boeken (boekillustraties)--Nederland --- Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst-:-Geïllustreerde boeken (boekillustraties)--Nederland --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- beeldende kunst --- Handschriften. Oude en merkwaardige drukken. Curiosa--Feestbundels. Festschriften--DE BODT, SASKIA
Choose an application
Van 1914 tot 1918 werd het dagelijkse leven volledig beheerst door de oorlog. Ook kinderen ontsnapten er niet aan het. Zo sloop de Grote Oorlog binnen in de literatuur voor kinderen. School- en leesboeken bevatten oorlogsverhalen, schriften kregen oorlogsillustraties op de cover, strips, tijdschriften, en zelfs kleurboeken toonden de oorlog in woord en vooral in beeld. Van kindvriendelijke prenten over dappere dieren die ingezet werden in de gevechten tot gruwelijke taferelen over kinderen die met de bajonet de vijand te lijf gaan. Van tekeningen van jonge kinderen die zelf geëxecuteerd werden tot heroïsche afbeeldingen van vechtende soldaten. Gevarieerd en kleurrijk spraken deze afbeeldingen ongetwijfeld tot de verbeelding van kinderen. In dit boek gaat de auteur na waarin de uitgaven voor kinderen verschillen in België, Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk, welk onderliggend gedachtegoed ze meegeven en welke invloed ze uitoefenden op kinderen na het einde van de oorlog.
Polemology --- Children's literature. Juvenile literature --- Eerste Wereldoorlog --- jeugdliteratuur --- anno 1910-1919 --- 82-93 --- 940.3 --- 76.044 --- C3 --- kinderliteratuur --- 815 Geschiedenis --- 862 Vredesopvoeding --- 866 Herdenking en herinnering --- 927.5 --- Wereldoorlog I --- Oorlogsgeweld --- 76.044 Geschiedkundige voorstellingen: staatshandelingen; veldslagen in de prentkunst --- Geschiedkundige voorstellingen: staatshandelingen; veldslagen in de prentkunst --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- 940.3 Geschiedenis van Europa: Eerste Wereldoorlog--(1914-1919) (algemeen) --- Geschiedenis van Europa: Eerste Wereldoorlog--(1914-1919) (algemeen) --- Kunst en cultuur --- 1914-1918; 1e wereldoorlog --- PXL-Education 2018 --- geschiedenis --- illustratie --- kinderen --- Wereldoorlog I in de letterkunde. --- Oorlog in de jeugdliteratuur. --- Kinderen en oorlog. --- communicatie --- kind --- media --- oorlog --- tijdschrift --- 1914 - 1918 --- Tweede Wereldoorlog --- Wereldoorlog I in de letterkunde --- Oorlog in de jeugdliteratuur --- Kinderen en oorlog --- World War, 1914-1918 --- History --- Pictorial works --- Children and war --- Children --- Caricatures and cartoons --- International movements --- Didactics of social education --- Didactics of history --- communicatie. --- illustratie. --- kind. --- media. --- oorlog. --- tijdschrift. --- 1914 - 1918. --- Tweede Wereldoorlog.
Choose an application
Book history
---
Graphic arts
---
Children's literature. Juvenile literature
---
children's books
---
illustrations [layout features]
---
illustrators
---
kinderboekillustraties
---
illustraties
---
Tichelen, van, Hendrik
---
boekillustraties
---
kinderboeken
---
Busch, Wilhelm
---
Van Tichelen, Hendrik
---
Illustrated children's books
---
Illustration of books
---
Illustrators
---
C3
---
iconografie
---
kinderliteratuur
---
#BIBC:ruil
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|